10 powodów, dla których warto prowadzić blog firmowy

Skupiając się na działaniach marketingowych w Sieci, firmy często koncentrują swój wysiłek na działaniach w social media, zapominając o możliwościach, które daje relatywnie tania i prosta metoda – prowadzenie blogów. Przedstawiamy 10 powodów, dla których warto prowadzić blogi firmowe, wraz ze wskazówkami, jak najlepiej to robić.

1. Zwiększasz ruch na swojej stronie

Twoja strona internetowa – czy to firmowa, czy jakakolwiek inna – nie będzie odwiedzana, jeżeli nie zadbasz o odpowiednie pozycjonowanie i nie zapewnisz wiarygodnych źródeł, które do niej kierują. Profesjonalne prowadzenie bloga to gwarantuje, a ponadto zapewnia kliknięcia osób naprawdę zainteresowanych danym zagadnieniem, a więc – potencjalnych klientów.

Wskazówka: Używaj zewnętrznych linków w treści postów, ale nie zamieniaj swojego bloga w słup ogłoszeniowy. Twój produkt lub usługa dostępne na stronie internetowej mogą posłużyć jako przykład tego, co stanowi przedmiot Twojego blogowego wpisu. Zamiast nachalnej reklamy skorzystaj z dyskretnego hiperłącza.

Przykład słabego linkowania: Nasza firma eCopywriting.pl odpowiada na Twoje pytania, wejdź na http://www.blog.ecopywriting.pl/jak-pisac-wyraziste-i-przykuwajace-uwage-naglowki/

Przykład dobrego linkowania: Dowiedz się, w jaki sposób uzupełniać swoje wpisy kreatywnymi nagłówkami

2. Zdobywasz zaufanie i autorytet

Dzielenie się wiedzą, obserwacjami, przydatnymi odnośnikami, opisywanie case studies – te elementy blogowania mogą zapewnić Ci status branżowego lidera opinii. Dlaczego miałbyś ukrywać swoje doświadczenie? Jeżeli Ty nie zdradzisz pomocnych rozwiązań, zrobi to konkurencja. Przygotowywanie aktualnych i przydatnych artykułów na blog to również szansa na bycie udostępnianym w social media. Twoja marka i Twoje nazwisko mogą stać się punktem odniesienia dla dziennikarzy, innych ekspertów i zwykłych użytkowników Sieci. Wykorzystaj to!

Wskazówka: Zdobądź opinię eksperta, pisząc o branży w innowacyjny sposób. Nie bój się wyrażać opinii i dzielić ciekawymi źródłami. Bądź szczery i profesjonalny – ogólnikowe teksty, pisane bez przekonania, nie spodobają się ani klientom, ani ekspertom.

3. Poznajesz szczerą opinię klientów

Komentarze na blogu są bezcennym źródłem opinii o produkcie lub usłudze. To, czego nie mówimy prosto w twarz, z łatwością wystukujemy na klawiaturze, szczególnie gdy jesteśmy anonimowi. Dzięki uważnej lekturze komentarzy możesz poznać niezauważone wcześniej wady i zalety produktu/usługi i udoskonalić je. Opinie to również idealna inspiracja do nowych, przydatnych wpisów. Nie obrażaj się na słowa krytyki, tylko je przemyśl, a Twoja reakcje na nie niech świadczy o Twoim profesjonalizmie.

Wskazówka: Nie uciekaj od trudnych komentarzy. Na złość, frustrację, krytykę należy reagować ze spokojem i profesjonalizmem. Klient, który poświęca swój czas na opisanie problemu i nie uzyskuje satysfakcjonującej go odpowiedzi – na pewno do nas nie wróci i rozpowszechni nasz negatywny wizerunek.

4. Zmniejszasz koszty marketingu

Sam przyznaj, co wydaje się lepszą perspektywą: narzucanie się drogą, tradycyjną i bezużyteczną (z punktu widzenia potencjalnego klienta) reklamą czy zdobywanie zaufania wartościową treścią, dostępną za darmo w Internecie? Oczywiście, skuteczne blogowanie wymaga nakładu czasu i wynagrodzenia osoby, która ma się tym zająć, ale z pewnością nie są to koszty całej kampanii np. ulotkowej czy telewizyjnej. Ponadto możesz być pewnym, że nakłady zwrócą się z nawiązką.

Wskazówka: Nie zamieniaj ulotki w jej wersję elektroniczną. Dostarcz za darmo przydatnych informacji. Przykładowo, jeżeli reprezentujesz prywatną szkołę, nie tylko zachęcaj do zapisania się na zajęcia, ale przygotuj również serię artykułów wyjaśniających zasady rekrutacji, perspektywy ukończenia danego kierunku, ABC studenta w nowym mieście itd. Młodzi ludzie bardziej docenią praktyczne wskazówki niż setną słabo przygotowaną ulotkę.

5. Uczysz odbiorców

Niezależnie od tego, co oferujesz, zawsze musisz odpowiednio przygotować klienta do użycia Twoich produktów. Mówiąc wprost – obowiązkiem sprzedawcy jest dostarczenie instrukcji. Dlaczego nie rozwijać tego na swoim blogu? Sprzedajesz telefony? Doradzaj klientom, jak tworzyć ciekawe filmy, zasugeruj aplikacje zwiększające ich możliwości. Projektujesz strony internetowe? Podziel się podstawową wiedzą na temat pozycjonowania albo dodawania multimediów. W ten sposób klient będzie do Ciebie wracał i po prostu Ci zaufa.

Wskazówka: Nie utrudniaj! To Ty jesteś ekspertem, ale musisz kierować się logiką przeciętnego użytkownika. Odpowiednio kategoryzując wpisy, możesz podzielić je na te dla początkujących i te dla zaawansowanych. Najważniejsze, by trafić w bieżące potrzeby i w prosty sposób odpowiadać na konkretne pytania.

6. Rozwijasz firmę

Jeżeli prowadzisz blog i korzystasz z social media, siłą rzeczy bardziej jesteś na bieżąco z branżą, innowacjami, nowymi perspektywami. Otrzymujesz więc darmowe źródło inspiracji. Ponadto, nieustannie myśląc nad przygotowywaniem wartościowych wpisów, coraz lepiej rozumiesz myślenie Twojego klienta, jego potrzeby i wątpliwości.

Wskazówka: Nie ograniczaj się do rodzimego rynku. Zachodnie firmy już dziś korzystają z narzędzi i metod, które staną się u nas popularne za kilka lat. Być może warto zaryzykować bycie pionierem na polskiej ziemi, a na pewno lepiej być solidnie przygotowanym na zmiany. Swoim blogiem ucz innych, ale i samego siebie.

7. Tworzysz markę

Blogowanie to znakomita szansa na opowiedzenie historii Twojej firmy. To, czego siłą rzeczy nie zdążysz opowiedzieć w reklamie telewizyjnej albo nie umieścisz w grafice, możesz rozwinąć serią wpisów. Jeżeli pragniesz być rozpoznawalny, musisz odpowiednio przedstawić elementy, z którymi chcesz, aby Cię kojarzono.

Wskazówka: Skuteczną metodą przyciągnięcia stałych czytelników jest tworzenie inspirujących cykli wpisów. Seria artykułów zachęca do powracania na stronę i zwiększa ciekawość odbiorców. Być może sami zasugerują następną część w komentarzu?

8. Otwierasz się na komunikację B2C i B2B

Regularne blogowanie w interesujący i wartościowy sposób to wyraźny sygnał nie tylko dla klientów, ale również potencjalnych partnerów biznesowych. Twoje wpisy mogą śledzić zarówno zwykli użytkownicy, jak i przedstawiciele branży. Profesjonalizm w tak bezpośredniej formie komunikacji gwarantuje zainteresowanie nawet największych firm z branży.

Wskazówka: Profesjonalizm firmowego bloga wyraża się nie tylko dobrą treścią, ale również stosowną szatą graficzną i możliwościami udostępniania contentu. Odpowiednimi dodatkami możesz prezentować na blogu swoje wpisy z Twittera czy Facebooka. Przedstawiciele dużych firm często korzystają również z nieco bardziej niszowych portali, jak LinkedIn i Google+.

9. Zyskujesz w dłuższej perspektywie

Błyskotliwa akcja na Facebooku czy udana reklama w tradycyjnych mediach mogą przynieść szybki efekt, jednak sukces firmy zależy od strategicznych i perspektywicznych działań. Decyzja, by konsekwentnie prowadzić blog, z pewnością do takich należy. Rynek może ewoluować, ale komunikacja powinna cały czas przebiegać w sposób otwarty i interesujący.

Wskazówka: Niech Twoje posty odpowiadają na bieżące potrzeby klientów, zapisuj jednak wszystkie inspiracje i pomysły na kolejne artykuły. Być może wykorzystasz je dopiero za kilka-kilkanaście miesięcy, ale przez ten czas możesz ocenić ich przydatność.

10. Wspierasz reklamę, social media i newslettera

Dlaczego klient ma odpowiedzieć na Twoje zaproszenie do newslettera, które wyskakuje przy każdym wejściu na stronę? Zupełnie inaczej zareaguje po przeczytaniu serii wartościowych wpisów na blogu. Skoro lubi wracać do interesujących treści, zapewne z chęcią zapisze się do newslettera. To samo dotyczy mediów społecznościowych. Coś za coś: darmowo udostępniasz coś dobrego, więc otrzymasz bezinteresowny feedback.

Wskazówka: Blog może być źródłem ruchu na stronie internetowej i w mediach społecznościowych, ale i odwrotnie – reklamuj blog w miarę możliwości. Niech stanie się najbardziej merytorycznym elementem Twojej komunikacji.

Skomentuj tekst

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *