30 porad dla copywritera, które usprawnią Twoją pracę

Daleko mi do doskonałości. Wiem, ile jeszcze przede mną, jak dużo mi brakuje do najlepszych copywriterów i jak wiele muszę się nauczyć. Jeśli mimo tego chcesz poznać 30 moich porad dotyczących codziennej pracy copywritera i pisania różnego rodzaju tekstów na zamówienie, zapraszam do lektury.

Znajdziesz tu 30 luźno rzuconych i chaotycznie poukładanych wskazówek, które sam stosuję jako copywriter. Z jakim skutkiem? Cóż, nie mnie to oceniać – zapoznaj się z moimi tekstami i sprawdź osobiście.

Zdaję sobie sprawę, że duża część porad jest oczywista, ale taki miałem zamiar – zebrać ich tyle, ile przyjdzie do głowy. Odnoszą się zarówno do długich form, np. artykułów tematycznych, blogowych czy poradnikowych, jak i krótkich treści reklamowych. Zapraszam do lektury.

1. Wzbogacaj słownictwo

Dużo czytaj. Nie tylko książek, choć one oczywiście są świetne w kształtowaniu sprawności pisarskiej, copywriterskiej i językowej, ale również krótkich form. Zapoznając się z tekstem, zastanawiaj się na budową zdań, metodami perswazji czy sztuczkami marketingowymi. Dociekaj, dlaczego treść skonstruowano tak, a nie inaczej i z jakiego powodu pojawiają się w niej takie, a nie inne słowa. Nie znasz znaczenia któregoś z nich? Otwórz słownik i je wyszukaj, a następnie przyswój i używaj w swoich tekstach. Nie bądź bierny wobec niewiedzy.

2. Korzystaj z synonimów

Nie powtarzaj się. Wiem, to wydaje się oczywiste, ale zdarza się nie tylko u mnie. Korzystaj z synonimów. Masz problem z ich dobieraniem? To wcale nie znaczy, że copywriting nie jest dla Ciebie – po prostu wyszukaj je w słowniku synonimów. Nic bardziej nie irytuje niż powtarzające się w każdym akapicie natomiast; jednak; także; nie tylko, ale również itd.

3. Pamiętaj o nagłówkach

Tu nie zamierzam się wiele rozpisywać, odsyłam natomiast do mojego tekstu, jak tworzyć nagłówki.

4. Bądź na bieżąco

Śledź nowinki, czytaj blogi tematyczne i okołotematyczne, obserwuj specjalistów z branży – to wszystko pomaga w przyswajaniu nowej wiedzy, ulepszaniu warsztatu i kreatywnym myśleniu. Cały czas staraj się zdobywać nową wiedzę – nie tylko stricte z copywritingu, ale również szeroko pojętego marketingu, reklamy, SEO, SEM, pisarstwa, psychologii, lingwistyki czy literatury. Szerokie horyzonty i otwarty umysł to według mnie konieczność u copywritera. I właśnie dlatego…

5. Nie ograniczaj się do pisania

Zainteresuj się tematami pokrywanymi, które wymieniłem w powyższym podpunkcie. Znajomość mechanizmów psychologii wyposaża Cię we wiedzę na temat ludzkich reakcji na różne bodźce, w tym językowe. Wyobraź sobie, o ile prościej napisać skuteczny tekst perswazyjny – np. ofertę handlową – posiadając takie informacje. Z kolei doświadczenie w marketingu, choćby teoretyczne, ułatwia copywriterowi językową kreację marki. Dzięki tajnikom pozycjonowania dowiesz się zaś, że pisanie tekstów SEO nie jest wcale skomplikowane. To jak, zgadzasz się, że praca copywritera to coś więcej niż tylko pisanie?

6. Planuj pracę

Skuteczny copywriter, z którego tekstów chętnie i regularnie korzystają małe i duże firmy, potrafi ustalić harmonogram i priorytet zadań. Każdy dzień ustala z wyprzedzeniem, zakładając, że w ciągu tylu i tylu godzin uda się napisać tyle i tyle tekstów dla tego i tamtego klienta. Po prostu dokładnie planuje pracę, tak żeby terminowo zrealizować zlecenia, mieć czas na inne rzeczy oprócz obowiązków zawodowych i zarobić tyle, ile oczekuje.

7. Używaj pomocnych narzędzi

Planowanie? Tylko Trello. Kiedyś używałem aplikacji Asana, ale Trello wydaje mi się bardziej intuicyjne. O stronie do wyszukiwania synonimów już wspominałem. Obliczanie czasu pracy? Stoper online, który działa tylko, gdy pracuję. Chcąc odciąć się od świata zewnętrznego i nie słyszeć, co się dzieje dokoła, zakładam słuchawki i włączam Noisli.com. Doskonałe narzędzie, gdy w sąsiednim pokoju biegają dzieci, gra muzyka albo dobiegają inne, niechciane dźwięki.

8. Wyceniaj się rozsądnie

W poszukiwaniu zleceń nie przesadzaj ani w jedną, ani w drugą stronę. Przy zbyt niskiej wycenie umęczysz się i nie zarobisz tyle, ile oczekujesz, a przy zbyt wysokiej zmniejszasz szansę na zdobycie zlecenia. O ile oczywiście obecnie nie masz tylu zleceń lub nie prezentujesz tak wysokiego poziomu, że nie zależy Ci na klientach. W takiej sytuacji możesz proponować zaporowe kwoty i liczyć, że 1 na 20 klientów skorzysta z Twoich usług. Sprawdź, jak wygląda nasz cennik copywritingu.

9. Staraj się być lepszy

Jak to zrobić? Czytaj i pisz jak najwięcej ze świadomością, że język to niezwykle uniwersalne i giętkie narzędzie, które wykorzystuje się na niezliczone sposoby i w różnych celach. Tak jak aktor zmienia swoje zachowanie w zależności od powierzonej mu roli, tak Ty dopasowuj styl pisania do realizowanego zlecenia. Im większy kompetencjami językowymi i copywritereskimi dysponujesz, tym szerszy wachlarz usług świadczysz. Dlatego zdecydowanie warto cały czas się rozwijać.

10. Patrz, jak to robią inni

Bierz przykład z najlepszych. Korzystaj z metod, sztuczek i technik, których używają liderzy w branży. Przykładowo, tworząc tekst na stronę WWW firmy pozycjonerskiej, najpierw sprawdź, jak wyglądają treści na witrynach największych firm z tej branż. W researchu nie ograniczaj się tylko do polskiego podwórka, które wciąż jest jeszcze dość ubogie. Angielskojęzyczny Internet gwarantuje znacznie więcej inspiracji.

11. Nie pisz jak wszyscy

Naśladownictwo jest dobre, ale do czasu. Powielanie schematów, np. rozpoczynanie tekstu zawsze w ten sam sposób, to droga do zguby copywritera. Zamiast zanudzać wciąż tym sam, zaskakuj czytelnika – tylko tak utrzymasz w go w napięciu i zachęcisz do przeczytania całego tekstu. A przecież na tym Ci zależy, prawda? Zdaje się, że każdy copywriter chce, żeby go czytano. Wiesz, ile masz czasu, żeby zainteresować swoim tekstem przeciętnego użytkownika Internetu? Zaledwie 3 sekundy! Sprawdź więcej, jak się czyta w Internecie.

12. Nawiązuj interakcję z użytkownikiem

Użytkownicy Internetu są niecierpliwi i wymagający. Chwila nudy i już ich nie ma Twojej stronie – przenoszą się na inną. Dlatego staraj się nawiązać z nimi relację, tak żeby byli przekonani, że prowadzą dialog z żywą osobą, która zna ich potrzeby i wymagania. Myśl jak Twoi użytkownicy, wejdź w ich skórę i wczuj się w nich najlepiej, jak tylko potrafisz.

13. Wymyślaj historie

Storytelling to znakomita metoda tworzenia narracji, która angażuje czytelnika. Opowiadanie ciekawych historii jest możliwe nawet w przypadku krótkich tekstów, choć zdaje się, że copywriterzy często o tym zapominają. Tymczasem dzięki obudowaniu przekazu interesującą historią łatwiej zapada w pamięci niż podany jako suche fakty.

14. Podkreślaj korzyści

Opisując produkt czy usługę, nie skupiaj się na kwestiach technicznych. Zamiast tego pokaż ich praktyczne zastosowanie i uświadom odbiorcy, jakie korzyści otrzymuje dzięki sięgnięciu po nie. Przeczytaj więcej, czym jest i jak działa język korzyści.

15. Dbaj o formę

Twój tekst prezentuje wysoki poziom merytoryczny? Świetnie, ale nie zapominaj o formie, która jest równie ważna. Stosuj chwytliwe nagłówki, oddzielaj kolejne myśli akapitami, zawrzyj w treści wypunktowania i cytaty, wzbogać ją grafiką, animacją czy wideo. Spraw, żeby czytanie nie stało się nudne, a odbiorca cały czas z wytchnieniem oczekiwał kolejnego akapitu.

16. Pisz zrozumiale

Unikaj zawiłości i niezrozumiałych zwrotów. Skup się na tym, żeby tekst był konkretny, jasny i czytelny dla każdego potencjalnego komunikatu. Unikaj slangu i specjalistycznych sformułowań, które dla przeciętnego Kowalskiego mogą brzmieć niczym czarna magia. Dąż do tego, żeby każdy tekst był atrakcyjny językowo i jednocześnie prosty w odbiorze dla wszystkich, bez względu na posiadaną wiedzę, wykształcenie czy stan majątku (o ile oczywiście jego przeznaczenie nie jest specjalistyczne i nie jest skierowany do wąskiego grona odbiorców).

17. Krótkie zdania są lepsze niż długie

Długich, wielokrotnie złożonych zdań nie czyta się dobrze – szczególnie w Internecie. Nie używaj ich poza naukowymi i specjalistycznymi tekstami. Nie komplikuj czytelnikom życia i nie utrudniaj sobie niełatwego skądinąd zadania, jakim jest trafienie do szerokiego grona odbiorców.

18. Zrezygnuj z trybu warunkowego

Choć trudno całkowicie wyeliminować tryb warunkowy (Jeśli…, to…; Gdy…, to…), warto go jak najbardziej ograniczyć. Staraj się jak najczęściej zamieniać zdania w trybie warunkowym na proste zdania oznajmujące, które są bardziej przekonujące i angażujące. Przykład? Zamiast pisać Jeśli przeczytasz ten tekst, będziesz lepszym copywriterem ujmij te informacje słowami Przeczytaj ten tekst i stań się lepszym copywriterem. Prawda, że ta druga wersja brzmi zdecydowanie lepiej?

19. …i czasowników modalnych

Możesz, musisz, powinieneś, należy, trzeba – to powszechnie (zbyt powszechnie) wykorzystywane czasowniki, które staraj się ograniczać w swoim copywritingu. Dlaczego? Ponieważ są nudne, nadużywane i w większości narzucają odbiorcy jakiś przymus. A przecież nikt nie lubi być zmuszanym do czegokolwiek, zgadza się?

20. Zapomnij o stronie biernej

Strona bierna, czyli konstrukcje z czasownikiem zostać, np. produkt został stworzony z wysokiej jakości materiałów, jest mało dynamiczna, a przez to zwyczajnie nudna i nie gwarantuje pełnego skupienia na treści. W dużej mierze ogranicza bezpośredniość i personalizację przekazu – chociażby dlatego rezygnacja z niej wyjdzie Ci na dobre.

21. Pisz w czasie teraźniejszym

Zauważyłem, że wielu copywriterów pisze nie w czasie teraźniejszym, ale przyszłym. Tymczasem będziesz szedł nie jest tak przekonujące jak idziesz. Piszesz do odbiorcy tu i teraz, w danym momencie, dlatego zachowaj adekwatną formę, czyli czas teraźniejszy. W ten sposób pobudzasz czytelnika i zwiększa szanse na to, że poczuje się częścią czytanego tekstu.

22. Używaj social media

Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn – wykorzystuj te i wiele innych serwisów społecznościowych w celu pozyskiwania wiedzy, nawiązywania kontaktów, kreowania własnej marki i promocji swoich tekstów. Social media to nieprzebrane źródło inspiracji i informacji – wg mnie, obowiązkowe narzędzie copywritera.

23. Pisz dynamicznie

Pobudzaj użytkownika, nie daj mu zasnąć i poprzez słowa przekonaj, że w jego interesie jest dalsza lektura. Jak to zrobić? Stronę bierną zastąp czynną, zwracaj się bezpośrednio na „Ty”, pisz w czasie teraźniejszym, unikaj „zużytych” słów, zrezygnuj z przysłówków, nadmiaru przymiotników i długich zdań na rzecz konkretnego, klarownego przekazu.

24. Dbaj o poprawność językową

Interpunkcja, ortografia, stylistyka, logika i semantyka dobremu copywriterowi nie sprawiają problemów. Sprawny copy wie, co pisze i jak pisać, żeby tekst spełniał oczekiwania klienta i jednocześnie odbiorcy. Niewłaściwie postawione przecinki, nudny styl, powtarzalne słowa i zwroty, nielogiczność wywodu – to wszystko dyskwalifikuje copywritera.

25. Pamiętaj o korekcie

Przed publikacją przeczytaj tekst co najmniej 2 razy. Maksymalne skupienie wymagane, żeby pozbyć się literówek, powtórzeń i błędów. Na nic jednak zdaje się nawet najwyższa koncentracja przy braku wiedzy z korekty i redakcji. Dlatego zamiast oddawać do publikacji tekst, co do którego nie masz przekonania, sięgnij po pomoc profesjonalnego korektora.

26. Wiedz, o czym piszesz

Wiadomo, research to podstawa. Przy skomplikowanych tematach i dłuższych formach nie ograniczaj się do wiedzy z Internetu – zajrzyj do fachowych książek i czasopism. W przeciwieństwie do wielu stron WWW z reguły prezentują zweryfikowaną i rzetelną wiedzę.

27. Nie pisz jako „my”

My, czyli kto? Ja i Ty czy ja i on? My jako firma czy my w rozumieniu klient + firma? Kiedy tylko możesz, unikaj pisania w 2. os. l.m. z uwagi na jej niedookreślenie. Poza tym już wiesz, że znacznie lepiej zwracać się do odbiorcy bezpośrednio na „Ty”, szczególnie w Internecie.

28. Nie bądź nudny

Produkt X umożliwia to i to, pozwala na to i to, dzięki czemu gwarantuje to i to. Ile razy coś takiego wyszło spod Twojej klawiatury? Nudy! Zadbaj o to, żeby każde zdanie i słowo było dopieszczone. Zapomnij o „zużytych” słowach, jak gwarantować, zapewniać, przeznaczony, funkcjonalny, dedykowany (brrr), wysoka (ew. najwyższa) jakość, najlepszy, jedyny w swoim rodzaju itd. Pokaż różnorodność i udowodnij klientowi, że copywriting w Twoim wykonaniu to dobra inwestycja.

29. Pisz bez przerwy

Nie odrywaj się od pisania co najmniej przez kilkadziesiąt minut i skup się tylko na wystukiwaniu swoich myśli na klawiaturze. Zapomnij o Facebooku, Instagramie i serwisach internetowych. Oczywiście rób sobie przerwy, załóżmy co godzinę (ja tak robię – nie mniej 5 min. odpoczynku co 60 min.) i przekonaj się, jak zwiększy się Twoja efektywność.

30. Pisz dla siebie

Dla siebie, czyli na własne potrzeby, nie w celach komercyjnych. Pisz teksty, które sprawiają Ci przyjemność i dają radość – w przeciwnym razie prędzej czy później poczujesz znużenie pracą copywritera. Mnie na przykład wiele satysfakcji daje prowadzenie konta na Twitterze (tutaj możesz śledzić mój profil), podobnie jak pisanie artykułów na blog.

I to by było na tyle. W komentarzu podaj własne porady dla copywritera, których nie umieściłem w tekście – będę wdzięczny!

Skomentuj tekst

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *