8 wskazówek, jak pisać tekst na firmową stronę WWW

Strona firmowa w Internecie to Twoja wizytówka. Zapewne dobrze o tym wiesz, dlatego zlecasz jej wykonanie fachowcom, dbasz o jej wygląd i starasz się, aby była przyjemna dla oka, prawda? To jednak nie wszystko – równie ważny jest znajdujący się na niej tekst. Treść na firmowej witrynie WWW w dużym stopniu decyduje o jej skuteczności, czyli zdolności do pozyskiwania klientów. Teksty na strony firmowe nie są łatwe do przygotowania, ale stosując się do kilku ważnych zasad, można podołać temu zadaniu.

1. Wykorzystaj hasła i slogany

Użytkownicy Internetu przeglądają strony WWW powierzchownie – jeżeli coś ich szybko nie zainteresuje, opuszczają witrynę. Tym czymś może być slogan reklamowy lub hasło marketingowe – duże, rzucające się w oczy, czytelne i nawiązujące w jakiś sposób do działalności oraz oferty firmy. Jeżeli hasło jest chwytliwe, to może stanowić dobry punkt zaczepiania w celu zatrzymania użytkownika na stronie firmowej.

2. Opowiedz historię

Historie to nasze życie – tworzy je nasza codzienność, opowiadamy je każdego dnia. Skorzystaj z tej wiedzy na swojej firmowej stronie WWW. Stosując tzw. storytelling, angażujesz i zaciekawiasz użytkownika, który nie musi po raz kolejny czytać, jak bardzo „wyjątkowa”, „innowacyjna”, „kreatywna” i „doświadczona” jest Twoja firma. Stojąca za nią historia – nawet opowiedziana własnymi, prostymi słowami – jest o wiele bardziej interesująca niż wyświechtane i użyte po raz setny przymiotniki opisujące „wyjątkowość” Twojej oferty.

Zobacz, jak to zrobiła sprzedająca okulary firma Werby Parker, która opisała swoją historię. Posłużono się anegdotą z czasów studenckich, kiedy jeden z grupy przyjaciół zbił okulary podczas podróży, a koszt ich wymiany był tak wysoki, że nie mógł sobie na nią pozwolić przez pół roku. W ten sposób powstał pomysł stworzenia firmy, która dostarczałaby dobre okulary w przystępnej cenie.

3. Spersonalizuj przekaz

Pokaż, że Twoją firmę tworzą przyjaźni i otwarci ludzie gotowi do pomocy i współpracy. Przedstaw zespół, w kilku słowach opisz pracowników. W przypadku większej firmy zaprezentuj sposób pracy, strukturę zatrudnienia, kierownictwo. Bądź przejrzysty, nie miej nic do ukrycia – tak zyskasz zaufanie. Niech użytkownik, czyli potencjalny klient czuje się na Twojej stronie jak serdecznie przyjęty gość, któremu chcesz zaproponować coś dobrego, a nie jak najniższym kosztem wydrzeć z niego ostatni grosz niczym marny akwizytor.

4. Dokładnie opisz ofertę

Użytkownicy poszukują w Internecie określonych produktów i usług, które spełniają ich oczekiwania i cechują się zadowalającą relacją ceny do jakości. Aby pozwolić im znaleźć to, czego chcą, powinno się dokładnie opisać oferowane usługi lub sprzedawane produkty – rzetelnie scharakteryzować, podać zalety, podkreślić płynące z nich korzyści, w miarę możliwości określić cenę, wskazać grupę docelową. Przy liczbie kilku lub kilkunastu usług warto dla każdej z nich zrobić odrębną podstronę – dzięki temu można zyskać wartościowy ruch z długiego ogona.

5. Pisz zwięźle

Posługuj się hasłami, sięgaj po fakty i liczby, używaj jak najkrótszych zdań i zwrotów. Pisz bezpośrednio i konkretnie, korzystaj z wypunktowań i list – w ten sposób znacznie zwiększysz atrakcyjność wizualną tekstu na firmowej stronie internetowej. Jak wiadomo, odgrywa ona bardzo ważną rolę, szczególnie przy pierwszym kontakcie. Jeżeli więc na pierwszy rzut oka witryna Twojej firmy nie robi dobrego wrażenia, a jej tekst zlewa się w jedno i zamiast zachęcać, odpycha – szanse na zyskanie zaufania ze strony klienta są nikłe.

6. Podkreśl misję i wartości firmy

Ciekawą i skuteczna praktyką jest przygotowanie kilku akapitów opisujących misję firmy i ideały, które przyświecają jej działalności. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób dajesz do zrozumienia, że Twoja firma patrzy szerzej niż tylko zyski finansowe osiągane tu i teraz. Sprzedajesz okulary? Podkreśl, że pragniesz pomóc poprawić wzrok jak największej liczbie osób. Oferujesz usługi sprzątające? Zaznacz, że dbasz o komfort przestrzeni. Prowadzisz firmę transportową? Opisz, jak ważnym elementem w łańcuchu dostaw jest Twoja firma. Spójrz, jak to zrobił Sturbucks – prosto, zwięźle i inspirująco.

7. Sięgnij po perswazyjny język korzyści

Język stosowany na firmowej stronie internetowej musi być dostosowany do grupy docelowej, do której jest ona skierowana. Wydaje się to oczywiste – podobnie jak to, że powinien mieć funkcję perswazyjną i podkreślać korzyści płynące z Twojej oferty. Pokaż, w jaki sposób i komu pomagasz, jakie problemy rozwiązujesz. Rozwiewaj potencjalne wątpliwości, potwierdzaj słuszność wyboru, zapraszaj do współpracy. Nie przesadzaj jednak z finezją językową – nie próbuj być zanadto „cool” ani zbyt „kreatywny”, szczególnie jeśli strona firmowa jest „poważna” (np. usługi prawnicze i medyczne, wysoki przemysł, drogie usługi biznesowe itd.).

8. Pamiętaj o SEO

Treści na strony firmowe są tworzone nie tylko dla „żywych” użytkowników i potencjalnych klientów, ale również dla wyszukiwarek internetowych. To, jak będą napisane pod względem zgodności z zasadami optymalizacji i pozycjonowania, ma duży wpływ na pozycję w rankingu wyszukiwania. Należy zatem pamiętać o nagłówkach, śródtytułach, słowach kluczowych, a także o tym, żeby najważniejsze informacje umieścić na początku tekstu.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.