Co to copywriting, kim jest copywriter

Czy piekarz, ślusarz albo położna muszą wyjaśniać, czym się zajmują? Oczywiście, że nie, dlatego kiedy znowu mam mówić, kto to copywriter i czym jest copywriting, to… po raz kolejny jest mi trudno znaleźć dobrą odpowiedź. Niemniej postaram się jej udzielić.

Pisarz, a może dziennikarz

Wyobraź sobie, że za każdym razem, kiedy kogoś poznajesz, przez dobre pół godziny tłumaczysz, czym się zajmujesz, a z reguły i tak nikt z tego nic nie rozumie. Bo jak wytłumaczyć, czym jest copywriting? Można powiedzieć, że pisaniem, ale dlaczego wówczas zamiast „copywriter” nie mówić po prostu „pisarz”? Chociażby dlatego, że pod słowem „pisarz” rozumie się osoby, które piszą książki, wiersze lub artykuły dziennikarskie, podczas gdy copywriting to pisanie tekstów zamówionych przez klienta.

Czym jest zatem copywriting? Ogólnie rzecz biorąc, polega on na tworzeniu treści na potrzeby działań marketingowych i internetowych. Tematyka tekstu może być dowolna – począwszy od polityki prywatności na firmowej stronie WWW, poprzez jednoczłonową nazwę marki, skończywszy na treści oferty handlowej.

Mój absolutnie subiektywny podział usług copywritingu wygląda następująco:

  • copywriting marketingowy (hasła i slogany reklamowe, naming, teksty i scenariusze do reklam itd.);
  • copywriting internetowy, inaczej SEO copywriting (treści na strony internetowe, artykuły do serwisów WWW, posty w social media, teksty do zaplecza pozycjonerskiego, opisy do katalogów itd.).

Gałęzie i odłamy

Te dwa obszary mogą się przenikać i w efekcie często nie da się ich jasno rozgraniczyć. Przykład: artykuł sponsorowany w tematycznym serwisie internetowym bądź opis produktu w sklepie internetowym. W obu przypadkach należy korzystać z wiedzy dotyczącej zarówno tradycyjnego, jak i internetowego marketingu. Wszak artykuł sponsorowany powinien z jednej strony w subtelny sposób promować markę, a z drugiej być zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek internetowych. Analogicznie sytuacja wygląda z opisem produktu.

Jedni copywriterzy są bardziej nastawieni na Internet i tworzenie treści na potrzeby Sieci WWW oraz pozycjonowania, a inni na teksty marketingowe, naming czy wymyślanie haseł i sloganów reklamowych. Praca obu grup copywriterów mocno się różni: copywriter „od Internetu” pisze kilka stron tematycznych tekstów dziennie, a ten „od marketingu” – jedno krótkie hasło tygodniowo. Obaj są jednak copywriterami i żaden z nich nie jest lepszy ani gorszy.

Pisanie nie musi być zatem głównym zajęciem copywritera. Często więcej czasu spędza on na wyszukiwaniu informacji, poszukiwaniu inspiracji, wymyślaniu pomysłów czy kojarzeniu faktów. W szczególności dotyczy to copywriterów trudniących się namingiem i przygotowywaniem haseł oraz sloganów reklamowych. Nie zmienia to faktu, że wynagrodzenie zawsze otrzymuje się za efekt końcowy swojej pracy, czyli tekst.

Co powinien umieć copywriter:

  • pisać bezbłędnie w danym języku;
  • wyszukiwać, selekcjonować i przyswajać informacje;
  • pisać bezwzrokowo na klawiaturze;
  • być kreatywnym, pomysłowym i innowacyjnym;
  • posiadać rozbudowaną wyobraźnię, poczucie humoru i lekkie pióro.

Warto znać:

  • psychologię zachowań konsumenta;
  • zasady marketingu i techniki sprzedaży;
  • podstawy (albo i więcej) pozycjonowania i optymalizacji stron WWW.

Powyższy zbiór jest tylko subiektywną oceną wynikającą z doświadczenia zawodowego, a nie sprawdzoną i popartą badaniami tezą naukową. Ponadto poszczególne kompetencje mają większe znaczenie w jednej niszy aniżeli w innej. Przykładowo, SEO copywriterzy powinni w szczególności zadbać o umiejętność szybkiego, bezwzrokowego pisania na klawiaturze, która pozwala na stworzenie większej ilości tekstów w krótszym czasie i wypracowanie tym samym wyższych zarobków. Z kolei copywriterzy zajmujący się namingiem powinni być przede wszystkim kreatywni i sprawni w marketingu, co nie jest warunkiem koniecznym dla SEO copywritera.

Jak zacząć

Początki są żmudne i z reguły trzeba zapłacić przysłowiowe frycowe, aby złapać atrakcyjne zlecenia lub znaleźć dobrą posadę w agencji. W celu rozpoczęcia przygody z copywritingiem polecam:

  • stworzyć własne portfolio tekstów: publikować treści w serwisach z dziennikarstwem obywatelskim lub na stronach z artykułami do przedruku; wykonać dla kogoś hasło reklamowe bądź inną usługę „po kosztach” lub nawet za darmo, aby móc coś wpisać do CV;
  • czytać informacje na temat copywritingu i dzielić się tą wiedzą np. na blogu lub w social media. Następnie tę wiedzę będzie można sprzedać jako specjalista w swojej branży;
  • wysyłać CV do agencji copywriterskich, marketingowych i interaktywnych w nadziei na znalezienie zatrudnienia. Nie mając doświadczenia, warto wyraźnie podkreślić swoją kreatywność, aby zostać zauważonym;
  • poszukiwać zleceń na stronach typu freelancer.com czy oferia.pl.

Zarobki

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile zarabia copywriter. Początkowo wpływy na konto są niskie, ale jeśli ma się talent, dużo determinacji i chęć samorozwoju, to można zajść daleko. Przykładowo, za opisy do katalogów stron, które są absolutnym początkiem kariery copywritera, można otrzymać kilka zł (albo jeszcze mniej). Jednak za użyteczne, merytoryczne i fachowe teksty do serwisów internetowych już kilkadziesiąt zł, zaś za wymyślenie wpadającego w ucho hasła marketingowego lub chwytliwej nazwy dla rozpoznawalnej marki – nawet kilka tys. zł.

1 komentarz

  1. Zostać dobrym copywriterem to wcale nie taka prosta sprawa. Niestety ale trzeba mieć talent do tego. Czytałem ostatnio na http://adnext.pl/baza-wiedzy/content-marketing/ o marketingu treści i widzę, że to na prawdę ważny element marketingu internetowego. Tak naprawdę od niego o id kilku innych narzędzi i działań zależy czy nasza firma odniesie sukces w internecie czy będzie dalej niewidczna.

Skomentuj tekst

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *