Recykling treści, czyli jak tworzyć wiele tekstów na jeden temat

Przygotowując regularnie treść na blog, do serwisu internetowego lub na jakąkolwiek inną stronę, prędzej czy później zauważysz pewną powtarzalność i wyczerpanie tematów. Naprawdę każdemu zdarza się dzień bez weny i odpowiednich inspiracji. Co zrobić, gdy musisz wyprodukować świeży content? Wykorzystaj recykling treści – sprytne, kreatywne i efektywne rozwiązanie.

Czym jest recykling treści

Recykling treści najłatwiej zdefiniować jako ponowne wykorzystanie wcześniej opracowanego contentu. Oczywiście chodzi o stworzenie oryginalnego materiału, ale w krótkim czasie i bez konieczności ponownego researchu. Sięganie po wcześniej wykorzystane treści nie jest jedynie sposobem na brak nowych pomysłów. Recykling pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał konkretnego tematu i ciekawie zastosować go na różnych platformach. Używany świadomie i regularnie, przydaje się w działaniach marketingowych i pozycjonujących. Ale dość teorii – temat aż prosi się o praktyczne zastosowanie i stosowne przykłady.

Przykładowe działania recyklingowe

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy autorami bloga na temat kosmetyków naturalnych. Blog jest jedną z witryn wspierających wizerunek i pozycjonowanie sklepu internetowego z biokosmetykami. Jesteśmy również odpowiedzialni za firmowe konta w mediach społecznościowych. Kilka miesięcy temu stworzyliśmy merytoryczny, ciekawy i bogaty w informacje wpis. Tematem były „najpopularniejsze substancje organiczne stosowane w ekologicznych kosmetykach”. Jak ponownie wykorzystać jego potencjał? Możliwości jest wiele! Bez specjalnego wysiłku, w krótkim czasie, wyprodukujesz dużo oryginalnego i wartościowego contentu. Oto kilka propozycji.

Przeróbki

Wybierając konkretne fragmenty i przerabiając zdania, ułóż nowy wpis o praktycznym charakterze. Może się nazywać „5 kosmetyków organicznych, które odmłodzą Twoją skórę”. Zwróć uwagę, że nie potrzebujesz żadnych nowych informacji i poszukiwań. Wystarczy odpowiednio wybrać i przerobić treść starego wpisu. Dodatkowo zyskujesz pozycję w Google dzięki nowym frazom związanym z Twoim blogiem.

Podsumowania

Stwórz artykuł podsumowujący Twoje dotychczasowe publikacje na dany temat lub najpopularniejsze wpisy miesiąca albo półrocza. Pokrótce streszczając i linkując już opublikowane treści, dajesz im nowe życie, docierając do kolejnych czytelników. Artykuł możesz nazwać np. „Najlepsze artykuły o kosmetykach naturalnych 2016” albo „5 wpisów, przez które zmienisz kosmetyki”.

Kompilacje

Kompilując podobne posty, sprawdzając aktualność danych i źródeł, możesz pokusić się o przygotowanie profesjonalnego e-booka, który np. może posłużyć jako „nagroda” dla użytkowników zapisujących się do newslettera lub robiących zakupy w określonym terminie. Taki e-book może stać się atrakcyjnym kompendium wiedzy na temat ekologicznych kosmetyków i poprawia wizerunek Twojej firmy jako branżowego eksperta. Zestawiając już opublikowane posty – nie musisz pisać niczego nowego!

Media społecznościowe

Wykorzystywany przez nas artykuł z pewnością zawiera elementy, które warto wykorzystać w mediach społecznościowych. Ciekawy cytat (lub serię cytatów) użyj na Twitterze, pamiętając o stosowaniu hasztagów i ograniczeniu 140 znakami. Praktyczne dane lub wskazówki połącz z atrakcyjną grafiką. Otrzymany mem lub infografikę opublikuj na Facebooku, Instagramie i Pintereście. Zasadniczo z jednego tekstu w krótkim czasie możesz stworzyć trzy oryginalne, ciekawe grafiki. Zero poszukiwań, minimum pracy, maksimum efektu!

Nagrania wideo

Twoja firma posiada kanał na YouTube? Artykuł może posłużyć jako temat vloga, animacji lub poradnika. Znów masz gotowe informacje, wystarczy je przedstawić i opublikować nagranie. Dawniej opracowany content powraca w nowym wcieleniu!

Nawiązania do poprzednich wpisów

Recyklingiem treści nazwiemy również stworzenie nowego wpisu odnoszącego się bezpośrednio do już opublikowanych treści. W naszym przypadku może być to przedstawienie np. zyskujących na popularności substancji organicznych, które dopiero od niedawna wykorzystuje się w kosmetyce. Dobrze wiesz, że w każdej branży dochodzi do nieustannych zmian trendów i zaskakujących odkryć. Z pewnością ciekawy i opracowany temat da się szybko uzupełnić o nowe dane, tytułując wpis np. „o tych substancjach organicznych jeszcze nie pisaliśmy – najwyższa pora!”.

Odpowiedzi na komentarze

Ciekawym pomysłem na szybki wpis bazujący na starym tekście przygotowanie w dłuższej formie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w komentarzach. Wybierając pytania z mediów społecznościowych i samego bloga, możesz odpowiadać, streszczając i parafrazując stare wpisy. Przy okazji przypominasz o nich stosownymi linkami.

To tylko część pomysłów na kreatywny recykling treści! Jak widzisz, z raz opracowanego contentu możesz skorzystać ponownie. I to kilka, kilkanaście razy, w różnej formie!

Co zyskujesz

Recykling treści kusi swoimi możliwościami. Oto lista 5 najważniejszych korzyści płynących z jego zastosowania.

  1. Oszczędzasz czas. W krótki sposób produkujesz nowy, oryginalny content, adekwatny do konkretnych zadań marketingowych.
  2. Wygrywasz z brakiem weny. Akurat dziś nie masz pomysłu na treść? Wykorzystaj swoje najlepsze wpisy i nie martw się o powtarzalność! W sprytny sposób nadajesz pewnym informacjom drugie życie!
  3. Sprzyjasz pozycjonowaniu. Linkowanie do wcześniejszych treści, używanie nowych fraz dla tych samych tematów, zwiększanie liczby podstron witryny – w tym wszystkim sprawdza się recykling treści. W kilka chwil zyskujesz cenne punkty z perspektywy SEM/SEO.
  4. Tworzysz atrakcyjne treści. Nie każdy czyta blogi. Do niektórych odbiorców łatwiej dotrzeć infografiką, kogoś zaintrygujesz tweetem, jeszcze innego klienta zdobędziesz profesjonalnie przygotowanym e-bookiem.
  5. Maksymalnie wykorzystujesz temat. W każdej branży liczba tematów wydaje się cokolwiek ograniczona. Dlatego siłą rzeczy, chcąc nie chcąc, często trzeba odnosić się do powtarzających się informacji i danych. Dzieląc jeden temat na wiele materiałów, wykorzystujesz jego potencjał na różnych platformach.

Jestem ciekawy Twojego zdania na temat recyklingu treści. Stosujesz tę metodę? Jakie jeszcze sposoby zaproponujesz?

Skomentuj tekst

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *