Co to jest copywriting? Powiedzieć, że pisanie tekstów – to zbyt ogólne. Jak wobec tego podzielić dziedzinę, jaką jest copywriting? Co się w niej zawiera, jakie obszary działalności marketingowo-dziennikarsko-pisarskiej obejmuje? Aby dokonać rozróżnienia i łatwiej ogarnąć, czym jest copywriting, dokonałem swoistej typologii, która – mam nadzieję – nieco rozjaśni temat.
Na wstępie zaznaczę, że jest to dość „luźny” podział, ponieważ niektóre kategorie nachodzą na siebie i wzajemnie się przenikają, zaś inne są mocno odległe od siebie siebie. Typologię copywritingu stworzyłem na podstawie własnych doświadczeń wyniesionych z pracy w agencji eCopywriting, dlatego może być niepełna i z całą pewnością jest subiektywna. Jeżeli masz coś jeszcze do zaproponowania lub uzupełnienia – zapraszam do komentowania.
Webwriting – pisanie tekstów do Internetu
- Teksty na strony WWW
Strona internetowa, choćby i oparta na najlepszym kodzie i dopieszczona graficznie, nie stanowi żadnego pożytku, jeżeli nie zawiera jasnej, wartościowej i oryginalnej treści. Witryna firmy to jej wizytówka, to często pierwsze miejsce styczności z daną marką. Nie pozwól, by takie działy jak: kontakt, opis działalności i sklep odstraszały błędami, objętością, lub – zwyczajnie – nieprofesjonalną treścią. Podobnie rzecz się ma z serwisami internetowymi, które bez dobrych, użytecznych i wartościowych z punktu widzenia użytkownika tekstów ma marne szanse na przetrwanie. - E-booki
Chcesz promować swoją firmę jako branżowego lidera opinii? Zaoferuj odwiedzającym stronę e-booka, którego bezpłatnie mogą pobrać z witryny, która przy okazji zyska w wynikach wyszukiwarki Google. Jesteś zajęty biznesem? Powierz przygotowanie publikacji specjalistom. Przeczytaj, jakie korzyści daje ebook w content marketingu. - Opisy produktów
Kreatywne i oryginalne opisy produktów z jednej strony zaskakują i zjednują sobie klientów, a z drugiej świadczą o wyjątkowości Twojej oferty i sprzyjają pozycjonowaniu. Odrzucając proste rozwiązanie, jakim jest bezrefleksyjne kopiowanie technicznego opisu producenta lub dystrybutora, stawiasz swój internetowy sklep w lepszym świetle – zarówno z punktu widzenia pozycji w wyszywankach, jak i sprzedaży. Dowiedz się więcej, co dają opisy produktów.
Teksty marketingowe i reklamowe
- Oferty sprzedażowe
Pragniesz zawierać duże kontrakty? Szukasz biznesowych partnerów? Dopracowana w każdym szczególe oferta może przekonać kontrahentów o Twojej rzetelności. Wystarczy, że określisz elementy, które muszą znaleźć się w takim dokumencie, a reszta jest kwestią doboru odpowiednich słów i zastosowania technik perswazji. - Naming
Zakładasz działalność? Przygotowujesz nową linię produktów? Nie pozwól, by banalna nazwa szkodziła potencjałowi Twoich produktów i usług. W każdej branży widać kreatywność, od handlu po usługi – każdy stara się wyróżnić. Nie każdy jednak robi to umiejętnie. Profesjonalne wsparcie copywriterów pozwala uniknąć wpadki. - Hasła i slogany
Doskonale wiesz, że jakość produktów i usług to jedno, ale udowodnienie tego potencjalnym klientom, to drugie. A poza tym – jak ktoś ma zwrócić uwagę na firmę, która nie komunikuje chęci nawiązania współpracy? Dlatego też kreatywne hasła i slogany mogą przynieść rewelacyjne efekty. Dzięki burzy mózgów, agencja jest w stanie zaproponować zweryfikowane pomysły.
SEO copywriting – pisanie tekstów na potrzeby pozycjonowania
- Teksty z synonimami
Teksty z synonimami, choć obecnie coraz mniej popularne i wypiera przez bardziej wartościowe oraz pisane w 100% przez człowieka treści, to jednak są częścią SEO copywritingu. Pozwalają one na kilkukrotne wykorzystanie jednego tekstu przy jednoczesnym zróżnicowaniu treści, tak aby nie pojawiło się ryzyko duplicate content. W rzeczywistości wygląda to jednak różnie i nie zawsze udaje się oszukać wyszukiwarki. - Teksty zapleczowe
SEO pozwala na poprawę rozpoznawalności i zwiększenie szans na rynku dzięki windowaniu strony w wyszukiwarce Google. Tworzenie dodatkowych stron zapleczowych i pisanie dziesiątek pozycjonujących artykułów to chleb powszedni copywritera. Umiejętność doboru tematów i platform komunikacji, a także słów kluczowych przynosi widoczne efekty w stosunkowo niedługim czasie. Dowiedz się więcej, czym są i jak pisać teksty zapleczowe. - Opisy do katalogów
Wpis w zadbanym, moderowanym katalogu z długą i sprawdzoną historią ciągle jeszcze może być skutecznym narzędziem pozycjonowania, niestety często jego potencjał jest marnotrawiony przez nudne i nieefektywne opisy. Doświadczenie SEO copywritera pozwala uniknąć standardowych błędów i w sposób przynoszący uniwersalne korzyści dopasować charakter działalności do treści reklamowych.
Publikacje papierowe
- Komunikaty, ogłoszenia
Wyróżnić się z tłumu, przyciągnąć uwagę – to w XXI wieku duży problem dla każdego, kto podejmuje działania marketingowe. Z jednej strony Internet pozwala na globalną komunikację, z drugiej – wprowadza szum informacyjny, z którego ciężko cokolwiek wyłowić. Dlatego ogłaszając się, warto ściśle precyzować swoje oczekiwania i dawać maksymalnie dużo informacji przy minimalnej objętości. I oczywiście – odpowiednimi słowami. - Książki, ghostwriting, przemówienia
Pragniesz wydać książkę, autobiografię, monografię lub napisać przemówienie? Jest to szansa na polepszenie wizerunku Twojej marki lub zbudowanie marki personalnej? Zatrudnij agencję, która wybierając najlepszego w danej branży pracownika, przygotuje publikację, która spełnia swoje cele. Pomoc w przygotowaniu pytań, redakcja, wyszukiwanie informacji – pochłaniają czas, ale przynoszą najbardziej widoczne efekty. - Teksty prasowe
Twoja firma ma możliwość publikacji artykułu w prasie? Powierz jego przygotowanie specjalistom – copywriterzy to swego rodzaju komercyjni dziennikarze, którzy z równą pasją wykorzystują słowa w codziennej, żmudnej pracy. Artykuł sponsorowany należy przygotować w sposób etyczny i maksymalnie zbliżony do charakteru medium, w którym będzie opublikowany, podobnie jak fachowy artykuł tematyczny.