sztuczna inteligencja w copywritingu

Sztuczna inteligencja – czy już niedługo zastąpi copywritera?

Skoro tak wiele dziedzin życia podlega automatyzacji, a technologie bazujące na mechanizmie sztucznej inteligencji są już powszechnie znane, to czy również zawód copywritera zostanie zastąpiony przez algorytmy? Czy może wręcz przeciwnie – AI jest szansą na jeszcze większe korzyści z działań copywritingowych? Przyszłość dzieje się tu i teraz, dlatego jeśli chcesz sprawdzić, jak już niedługo może wyglądać zawód copywritera, zachęcam do zapoznania się z moimi przemyśleniami na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w copywritingu.

Sztuczna inteligencja a tworzenie treści

Mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) są dziś wykorzystywane w niezliczonych narzędziach i aplikacjach. Znasz je m.in. z chat-botów na stronach WWW, które odpowiadają na pytania klientów sklepów internetowych. Z roku na rok możliwości robotów są coraz większe, a odpowiedzi bardziej złożone, pogłębione, a przy tym brzmią dość naturalnie.

Nic zatem dziwnego, że od lat trwają rozważania i prace nad korzystaniem ze sztucznej inteligencji w procesie tworzenia treści. Już teraz masz do dyspozycji wiele narzędzi copywriterskich, które… no właśnie, jak to właściwie ująć? Zastępują copywritera czy jedynie go wspierają?

Obecnie dużo właściwszą odpowiedzią jest stwierdzenie, że sztuczna inteligencja wspiera copywritera. Specjaliści od tworzenia tekstów czy dziennikarze i pisarze mogą być na razie spokojni o zatrudnienie, choć zdecydowanie warto zbliżyć się do tej tematyki i otworzyć na technologiczne nowinki. Zanim przedstawię kilka popularnych narzędzi wspierających copywritera dzięki AI, wskażę, jak na ogół działają.

Niech za przykład posłuży model GPT-3 opracowany przez OpenAI. To bardzo zaawansowany generator zdań, który uczy się poprawnego układania ciągów logicznych. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję wymagają wielu danych, aby móc konstruować możliwie jak najbardziej rozbudowane i sensowne zdania. Co więcej, nowoczesne systemy są w stanie nie tylko tworzyć ściśle informacyjne treści, ale też potrafią przemycać do nich autentycznie brzmiące emocje, np. wzruszenie lub humor.

Z pomocą narzędzi AI copywriter może w zautomatyzowany sposób tworzyć:

Najpopularniejsze programy przetwarzają wprowadzone przez Ciebie dane, np. tematykę i branżę, a następnie przedstawiają propozycję wybranych formatów. Nowoczesne narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji wspierają kreację, gdy podpowiadają tytuły artykułów czy tworzą szablony tekstów wraz z gotowymi śródtytułami i konspektami, a nawet generują wpisy do mediów społecznościowych.

Czy sztuczna inteligencja zastępi copywriterów?

Obecnie narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencją są wsparciem dla copywritera. To on odpowiada m.in. za wskazanie obszaru, w którym robot ma przeprowadzić analizę i przygotować określone treści. I choć kolejno wprowadzane na rynek systemy są coraz doskonalsze, do efektów należy mieć ograniczone zaufanie. Wystarczy, że w danej tematyce Internet jest pełen sprzecznych informacji czy błędów, a wówczas istnieje prawdopodobieństwo, że zostaną one przeniesione również do tekstów automatycznie generowanych dla Ciebie. Musisz je sprawdzić, poprawić, dostosować, aby mieć pewność, że publikacja nie przyniesie efektów sprzecznych z zamierzonymi.

Sytuacja jest dynamiczna i nie należy zamykać się na żaden ze scenariuszy. Już teraz proste treści mogą być w całości generowane przez „automat”, a efekty są bardzo zadowalające. Dość powiedzieć, że w 2020 roku na łamach „The Guardian” pojawił się esej napisany przez sztuczną inteligencję. Choć wzbudziło to niemałe zamieszanie, okazało się, że w rzeczywistości tekst jest kompilacją kilku treści dostarczonych przez algorytm, a poza tym przeszedł dość zaawansowaną redakcję. Musi więc minąć jeszcze sporo czasu, żeby mówić o „zmierzchu” copywriterów, pisarzy, korektorów, scenarzystów czy dziennikarzy.

Plusy i szanse AI w copywritingu

  • Narzędzia, które automatycznie podpowiadają tematy, tworzą szablony treści czy generują opisy, artykuły i posty, pozwalają na oszczędność czasu i pieniędzy.
  • Sztuczna inteligencja potrzebuje jedynie dużej ilości danych, żeby przetwarzać je w poszukiwaniu informacji i do generowania treści. Daje to ogromne możliwości wykorzystania w szeroko pojętych działaniach marketingowych.
  • Aplikacje AI są odpowiedzią na problem z brakiem inspiracji czy zmęczeniem copywritera. Na podstawie wprowadzonych parametrów mogą błyskawicznie zaproponować unikatowe koncepcje, a nawet gotowe, jakościowe treści.

Minusy i zagrożenia AI w copywritingu

  • Copywriter wykorzystuje w pracy doświadczenie, intuicję, wrażliwość, prawdziwą inteligencję. Sztuczna inteligencja, mimo dostępu do ogromu danych, nie jest w stanie być równie błyskotliwa i oryginalna, co naprawdę dobra agencja copywriterska.
  • Aktualnie dostępne na rynku narzędzia wymagają nakładów finansowych, a do tego są zorientowane przede wszystkim na pracę w języku angielskim i nie tak doskonałe w pracy z językiem polskim czy innymi bardziej niszowymi językami.
  • Istnieje wiele form komunikacji, w których dla odbiorcy (klienta) ważna jest autentyczna, „ludzka twarz” firmy. Z tego samego względu chat-boty, choć w wielu sytuacjach praktyczne, nie zastąpiły całkowicie bezpośredniej obsługi klienta przez telefon lub stacjonarnie.

Interesujące narzędzia AI dla copywriterów

Narzędzia AI dla copywriterów są pomocne do wspomnianego już procesu kreacji, ale wspierają też działania SEO – m.in. poprzez automatyzację tworzenia meta tagów czy w trakcie linkbuildingu. Wśród polecanych i popularnych programów wymienia się m.in.:

  • Jasper,
  • CopyAI,
  • Rytr,
  • Headlime,
  • Writesonic,
  • Copysmith.

Jasper

W Jasper możesz skorzystać z wielu dostępnych szablonów treści, np. do e-commerce lub mediów społecznościowych. Sztuczna inteligencja pomaga zarówno w dostarczaniu inspiracji, tematów i szkiców treści do dalszego rozszerzenia, jak i udoskonaleniu Twoich artykułów (np. poprzez ich poprawianie i rozszerzanie). Narzędzie potrafi reagować na konkretne polecenia. Warto zauważyć, że nawet płatne subskrypcje mają limity (np. pakiet kosztujący 30 dolarów pozwala wygenerować z pomocą AI 5000 słów).

CopyAI

Działanie CopyAI jest stosunkowo proste. Wpisujesz do narzędzia kilkanaście-kilkadziesiąt słów, aby algorytm dowiedział się, czego potrzebujesz. Wprowadzona komenda uruchamia mechanizmy CopyAI, które z miejsca dostarczają nagłówki, e-maile, posty czy opisy produktów. Jak zauważają copywriterzy, dzięki codziennej pracy z tym programem czas „burzy mózgów” czy pisania skraca się nawet o kilkadziesiąt procent. CopyAI da się wykupić w planie miesięcznym lub rocznym. Na stronie można             przeczytać, że z programu korzystają marketerzy takich marek jak Nestle czy eBay.

CopyAI

Rytr

Jeszcze innym generatorem treści jest Rytr, który poleca się np. do tworzenia dużej ilości unikatowych opisów do sklepów internetowych. Wystarczy wskazać język, ton wypowiedzi oraz format (np. reklama Facebook, wpis blogowy), żeby otrzymać gotowe propozycje. Oprócz płatnych planów istnieje ograniczona, bezpłatna wersja konta – świetna, aby przetestować narzędzie lub nawet korzystać z niego na co dzień przy wybranych, niewielkich projektach.

Headlime

Headlime jest kolejnym z narzędzi wspierających zautomatyzowane tworzenie treści reklamowych. I choć specjaliści są sceptyczni wobec jakości tekstów proponowanych przez sztuczną inteligencję, doceniają inne funkcje aplikacji, na czele z tworzeniem gotowej strony internetowej. Przydatne są również szablony, na podstawie których łatwiej przygotujesz angażujące i sprzedające teksty. Cennik zaczyna się od kilkudziesięciu dolarów miesięcznie.

Writesonic

Meta tagi, e-maile, opisy do e-commerce… formaty treści przygotowywanej we Writesonic są zasadniczo podobne do oprogramowania wymienianego powyżej. Analogicznie jak Headlime, narzędzie jest w stanie stworzyć stronę docelową. Marketerzy doceniają też szybkość generowania artykułów – np. blogowy powstaje w mniej niż minutę. To jednak nie oznacza, że jest doskonały pod względem stylu czy merytoryczności – przed jego publikacją na pewno musisz poświęcić trochę czasu na redakcję. Cennik waha się od kilkunastu do kilkuset dolarów w zależności od wybranego planu miesięcznego.

Copysmith

Bez zaskoczenia – Copysmith to następne z wielu opisanych w tym artykule narzędzi do generowania treści na blogi, media społecznościowe czy strony internetowe. Ważną zaletą jest możliwość stosowania wskazanych przez Ciebie słów kluczowych. Copywriterzy chętnie korzystają z automatyzacji tworzenia treści na blogi, bo programowi wystarczy jedynie temat, grupa docelowa i przykładowy akapit, żeby zaproponować pozostałą część artykułu. Algorytm radzi sobie też z innymi wyzwaniami, jak np. generowanie sloganów reklamowych.

Na rynku znajdziesz też wiele innych narzędzi, np. Whitecream, Anyword czy Smart Copy. Z perspektywy polskich marketerów minusem mogą być stosunkowo wysokie ceny subskrypcji oraz ograniczone możliwości wykorzystania narzędzi pod względem językowym. Jeżeli jednak na co dzień zajmujesz się np. tworzeniem treści w językach obcych dla e-commerce sprzedającego na rynkach całego świata, automatyzacja stwarza perspektywę oszczędności czasu i pieniędzy względem 100-procentowo „ludzkich” działań.

Copywriterzy i przedsiębiorcy – jak możemy korzystać z AI?

Skoro czytasz ten artykuł, zapewne zajmujesz się tworzeniem treści lub prowadzisz biznes w Sieci. Z obu perspektyw sztuczna inteligencja wydaje się bardzo ciekawą pomocą w optymalizacji działalności online.

Potraktuj AI jako udogodnienie i pomoc. Jest za wcześnie, żeby wieszczyć „śmierć” tradycyjnie rozumianego copywritingu. Z drugiej strony najwyższa pora, aby skrócić czas pracy i pomóc sobie w tworzeniu unikatowych, dopracowanych treści. Nadal to agencja copywriterska jest najlepszym wyborem jeśli chodzi prowadzenie blogów, tworzenie opisów produktów i usług czy chwytliwych haseł i scenariuszy. Można jednak oczekiwać od copywriterów, żeby zwiększali swoją efektywność i skuteczność właśnie dzięki korzystaniu z zalet sztucznej inteligencji.

W najbliższych latach będziemy świadkami dalszego rozwoju technologii AI w branży content marketingowej. Z biegiem czasu generatory tekstów staną się zapewne powszechnie stosowane przez copywriterów. Ale czy je zastąpią całkowicie? Cóż, wydaje się, że jak na razie nie ma takiego zagrożenia, choć nie wiadomo, co przyniesie przyszłość. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie, być otwartym na nowości i wybierać copywriterów, którzy realizują powierzone zadania w możliwie najefektywniejszy sposób.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *