Artykuły sponsorowane na stałe zagościły w Internecie i na łamach prasy. Nakłady na tę formę promocji są coraz większe, a jej skuteczność chwalą specjaliści od marketingu z całego świata. Aby jednak artykuł sponsorowany efektywnie spełniał swą rolę, należy go dokładnie poznać i dowiedzieć się, czym w istocie jest oraz w jaki sposób go wykorzystać.
Z niniejszego tekstu dowiesz się:
- czym jest artykuł sponsorowany;
- jakie pełni funkcje;
- gdzie można go opublikować;
- ile kosztuje jego publikacja;
- jakie daje korzyści;
- jak go napisać;
- jak znaleźć pomysł na artykuł sponsorowany;
- jak wyglądają przykładowe artykuły sponsorowane.
Forma reklamy
Artykuł sponsorowany to rodzaj reklamy natywnej, której cechą jest takie wkomponowanie w treść i formę danego medium, żeby jak najbardziej przypominał treść publikowaną na jego łamach. Słowem: artykuł sponsorowany promuje markę w sposób subtelny, „zlewając się” z otoczeniem, w którym funkcjonuje. Jeżeli więc będzie udostępniony np. w serwisie internetowym dla biegaczy, jego tematyka powinna oscylować wokół tego zagadnienia, a forma naśladować inne treści znajdujące się na stronie. Jakże różna jest to forma promocji od nachalnych i agresywnych reklam wyskakujących przy każdym odświeżeniu strony, które większość z nas omija szerokim łukiem.
O tym, jak dużą popularności cieszy się pisanie artykułów sponsorowanych, świadczą rosnące z roku na rok nakłady na tę formę promocji, a także fakt, że największe światowe media mają w swojej ofercie usługę ich publikowania; wystarczy tylko wymienić magazyn Forbes czy gazety Washington Post, Wall Street Journal i The New York Times. Co jednak ciekawe, tylko połowa użytkowników Internetu wie, co tak naprawdę znaczy, że dany artykuł jest sponsorowany, czego dowodzą badania przeprowadzone przez firmę analityczną Chartbeat. Co z tego wynika? Ano to, że duża część odbiorców nie ma świadomości, że czyta opłacone treści. Warto to wykorzystać i z wyczuciem wykorzystać artykuł sponsorowany w celach promocyjnych i wizerunkowych.
Ceny publikacji artykułu sponsorowanego są bardzo różne i zależą przede wszystkim od popularności danego medium. Oczywistym jest bowiem, że tekst na łamach największych polskich serwisów internetowych odwiedzanych przez miliony osób miesięcznie, takich jak WP, Onet czy Interia będzie kosztował nawet kilka tys. zł, podczas gdy za artykuł na anonimowym, branżowym blogu odwiedzanym przez kilkuset użytkowników – nie więcej niż 100 zł.
5 korzyści płynących z artykułu sponsorowanego
- Nie da się go zablokować. Choć to dość prozaiczne, to jednak uważam, że brak możliwości zablokowania artykułu sponsorowanego za pomocą AdBlocka jest dużą przewagą tej formy reklamy nad tradycyjnymi bannerami czy reklamami AdWords.
- Angażuje odbiorców – znacznie skuteczniej niż tradycyjne reklamy. Artykuł sponsorowany to stosunkowo przyjazna forma reklamy, ponieważ treścią i formą przypomina teksty tradycyjnie publikowane w danym medium. A zatem, jeżeli artykuł sponsorowany został dobrze napisany, to staje się tym, czego oczekują odbiorcy!
- Generuje ruch – pozwala na zdobycie wartościowego linka z tematycznej witryny, czyli jest najlepszym rodzajem linkowania. Ponadto jeżeli zostanie opublikowany na łamach popularnego serwisu, istnieje szansa, że część użytkowników zainteresuje się promowaną marką na tyle, że zacznie z niej korzystać lub odwiedzać jej stronę WWW.
- Buduje pozytywny wizerunek marki. Artykuł sponsorowany, który w przychylny, ale jednocześnie subtelny sposób prezentuje markę, podkreślając jej zalety i korzyści, kreuje jej atrakcyjny wizerunek.
- Dostarcza wartościowych i ważnych dla użytkownika treści. Jeżeli artykuł sponsorowany informuje, edukuje lub bawi, to wówczas niesie ze sobą wartość, którą doceniają użytkownicy. Dzięki temu powiązanie artykułu z daną marką obraca się na jej korzyść i wywołuje pozytywne skojarzenia w świadomości odbiorców.
Wybór miejsca publikacji
Zanim wybierzesz miejsce publikacji artykułu sponsorowanego, dokładnie je prześwietl: przede wszystkim sprawdź jego popularność i zorientuj się, jak wygląda profil jego przeciętnego odbiorcy. Wszak powinno ono odpowiadać grupie docelowej, do której kierujesz swój przekaz. W przypadku stron internetowych należy zwrócić również uwagę na takie parametry jak:
- liczba użytkowników;
- pagerank;
- wiek domeny;
- jakość oraz ilość linków prowadzących do witryny;
- średni czas wizyty przeciętnego użytkownika na stronie;
- liczba zaindeksowanych stron;
- autorytet domeny;
- autorytet strony;
- liczba fanów i obserwatorów w social media.
Dopiero znajomość wszystkich tych danych pozwala w pełni obiektywnie stwierdzić, czy na danej stronie opłaca się umieszczać artykuł. Umożliwiają one również obiektywną i miarodajną wycenę usługi publikacji zamówionego tekstu. Nie warto natomiast płacić dużych sum za artykuł na stronie, na której większość wpisów to artykuły sponsorowane, bo ona nie generuje wartościowego ruchu.
Jak napisać artykuł sponsorowany
Pisanie artykułów sponsorowanych to niełatwe zadanie, wymagające dokładności, wyczucia smaku, subtelności i znajomości określonych reguł. Poniżej przedstawiam 9 podstawowych zasad, którymi warto kierować się przy tworzeniu artykułów sponsorowanych.
- Spójność i zgodność z medium, na łamach którego jest publikowany. Tekst musi sprawiać wrażenie, że jest częścią serwisu, czasopisma czy strony WWW, na której zostaje opublikowany. Trzeba więc zadbać, aby był autentyczny i naturalny, a jego język, forma i treść były dostosowane do miejsca publikacji. Artykuł sponsorowany powinien wtapiać się w otoczenie i wydawać się jego integralną częścią.
- Użyteczność, emocje, rozrywka. Artykuł sponsorowany musi mieć wartość dodaną i oferować coś, czego oczekuje lub potrzebuje odbiorca – inaczej zostanie przez niego odrzucony. Może mieć formę poradnika, tekstu edukacyjnego czy śmiesznej lub wzruszającej historii, ale przenigdy nie powinien być zwykłym tekstem sprzedażowym wprost reklamującym produkt.
- Nie sprzedawaj! Pamiętaj: artykuł sponsorowany nie pełni roli sprzedażowej, lecz wizerunkową. Unikaj superlatyw ani nie wychwalaj nachalnie promowanej marki, bo przyniesie to skutek odwrotny od zamierzonego – odbiorcy zniechęcą się nie tylko do Twojej marki, ale również do medium, na łamach którego publikujesz artykuł.
- Opowiedz historię. Opowiedzenie śmiesznej, wzruszającej czy wywołującej jakiekolwiek inne emocje historii związanej z promowaną marką to doskonała metoda na sukces artykułu sponsorowanego. W ten sposób da się bowiem wyrazić ważne idee i wartości, którymi kieruje się marka, a także pokazać jej ludzką twarz, wzbudzając tym samym zaufanie u odbiorców.
- Linkowanie. Kwestia linkowania do strony docelowej w artykule sponsorowanym jest dość kontrowersyjna. Google wyraźnie mówi, że jeśli link jest kupiony, powinien mieć atrybut „nofollow”. Ale wówczas jego wartość z punktu widzenia pozycjonowania mocno spada, więc co w tej sytuacji? Tutaj nie ma łatwych rozwiązań – trzeba samemu zdecydować, czy respektować wskazówki Google i nie przekazywać mocy w zakupionym linku, czy może zaryzykować karę ze strony wyszukiwarki i cieszyć się wartościowym odnośnikiem z tematycznej strony.
- Oznaczenie artykułu sponsorowanego. Pamiętaj, aby tekst był oznaczony jako sponsorowany, bo inaczej możesz się spotkać z oskarżeniem o kryptoreklamę. Nie lubisz, kiedy się Ciebie oszukuje lub wprowadza w błąd, prawda? Użytkownicy mają podobnie i chcą mieć pełną świadomość, z jakiego typu treścią mają do czynienia. Wydaje się to w pełni zrozumiałe i należy uszanować ich wolę. Poza tym brak oznaczenia artykułu sponsorowanego jest niezgodny z prawem i może skończyć się karą ze strony UOKiK.
- Konkretny, zwięzły i prosty język. Język artykuły sponsorowanego powinien być zrozumiały dla wszystkich – dopiero wówczas ma szanse dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców, a przecież właśnie na tym Ci zależy, prawda? Należy się wystrzegać branżowego slangu oraz specjalistycznego słownictwa, a zamiast tego skupić się na jasnym i klarownym przekazie.
- Wykorzystanie multimediów. Wysokiej jakości zdjęcia, inspirujące filmy, ciekawe wywiady? Świetny pomysł! Dobrze wykonane elementy multimedialne pozwalają na zwiększenie atrakcyjności artykułu sponsorowanego i zainteresowanie nim odbiorców – oczywiście pod warunkiem, że są ściśle związane z treścią tekstu.
- Chwytliwy nagłówek. Chcesz, aby Twój tekst sponsorowany był często klikany i cieszył się powszechną uwagą użytkowników? Stwórz dla niego błyskotliwy i intrygujący nagłówek, obok którego nie da się przejść obojętnie! Jak to zrobić? Więcej na ten temat w tekście jak tworzyć nagłówki.
Przykłady artykułów sponsorowanych
Nie masz pomysłu na artykuł sponsorowany? Nie wiesz, jaką formę powinien przybrać i jaką tematykę poruszać? Poniżej przedstawiam 6 godnych uwagi pomysłów na artykuł sponsorowany, które można z powodzeniem wykorzystać niezależnie od branży.
- Recenzja lub zapowiedź produktu. Wypuszczasz nowy produkt, którym zamierzasz podbić rynek? Napisałeś książkę i szukasz sposobu na jej promocję? A może po prostu chcesz przybliżyć odbiorcom swoją ofertą? Recenzja Twojego produktu w formie artykułu sponsorowanego jest w tej sytuacji dobrym rozwiązaniem, które może skutecznie zawalczyć o klienta.
- Rozwiązanie problemu, zaspokojenie potrzeby za pomocą produktu. Twój produkt – zresztą jak każdy inny – z pewnością rozwiązuje jakieś problemy i odpowiada na określone potrzeby grupy docelowej, do której jest skierowany. Jego użyteczność i korzyści, jakie z niego płyną, można opisać w artykule sponsorowanym, ale trzeba pamiętać, aby zrobić to w sposób obiektywny i rzetelny. Celem tekstu nie może być bezpośrednia sprzedaż, lecz nawiązanie bliskiej relacji z odbiorcą i przekonanie go, że Twój produkt jest tym, czego potrzebuje i co może mu ułatwić życie.
- Relacja z ważnego wydarzenia. Twoja firma zorganizowała branżowe spotkanie? A może brałeś udział w jakimś ważnym dla Twojej społeczności wydarzeniu? Opisz je w artykule sponsorowanym! Pamiętaj, aby w tekście znalazły się informacje na temat Twojej marki – możesz np. streścić swoją prelekcję albo pokazać swoje stanowisko, jeżeli brałeś udział w branżowych targach.
- Opis akcji charytatywnych wspieranych przez markę. Twoja marka prowadzi działalność dobroczynną, wspiera potrzebujących, funduje stypendia młodym ludziom lub w jakikolwiek inny sposób udziela się charytatywnie? Warto to wykorzystać w artykule sponsorowanym! Możesz opisać wzruszającą i pełną emocji historię konkretnej osoby, która dzięki Twojemu wsparciu znalazła pracę, zebrała pieniądze na leczenie lub mogła spełnić swoje marzenia. To naprawdę działa i sprawia, że marka zyskuje ludzką twarz oraz staje się bliższa odbiorcy.
- Materiał edukacyjny. Wszelkiego rodzaju materiały edukacyjne, które odpowiadają na potrzeby odbiorców, są skuteczną metodą na dotarcie do nich ze swoim przekazem. Pomyśl o tym, kiedy piszesz artykuł sponsorowany. Jako firma ubezpieczeniowa możesz np. stworzyć tekst o funkcjonowaniu systemu ubezpieczeń na życie, zaś jako sprzedawca garnków możesz zaprezentować i opisać różne rodzaje, funkcje i sposoby użycia oferowanych przez Ciebie produktów.
- Wywiad. Powszechnie przyjętą akceptowaną formą artykułu sponsorowanego są wywiady z autorami, właścicielami firm, celebrytami i innymi osobami, które chcą się wypromować. Opowiadają one historię swojego sukcesu, mówią o swoim życiu, pracy i obowiązkach, opisują działalność firmy, dzięki czemu zyskują zaufanie u odbiorców i stają się wiarygodni w ich oczach.
- Wyjątkowa historia związana z promowaną marką. Opowiedzenie emocjonującej i ciekawej historii to uniwersalny i bodaj najskuteczniejszy sposób na zainteresowanie odbiorców artykułem sponsorowanym. To, jaką formę i tematykę będzie ona miała, zależy wyłącznie od Twojej kreatywności, jednak gwarantuję, że jeśli historia okaże się intrygująca i wciągająca, jej efekty marketingowe przewyższą Twoje oczekiwania.